Miten sisustus inspiroi brändejä ja verkkosivuja
On hauska ajatella, miten erilaiset elämän osa-alueet voivat inspiroida toisiaan. Olen tehnyt vuosien varrella paljon töitä sisustussuunnittelun parissa, ja vaikka se tuntuu olevan kaukana verkkosivuista ja brändäyksestä, totuus on aivan päinvastainen. Sisustus on opettanut minulle paljon siitä, miten kauneus ja käytännöllisyys voivat kulkea käsi kädessä – ja miten molemmat ovat välttämättömiä niin kodin kuin yrityksenkin rakentamisessa.
Elämä ei ole täydellistä, eikä sen tarvitsekaan olla
Jos tunnet minut, tiedät, että rakastan kaikkea kaunista. Mutta kauneus ei tarkoita täydellisyyttä. Olen aina ajatellut, että pienet epätäydellisyydet tekevät kodista – ja elämästä – kodikkaan. Se, että viltti on mytyssä sohvalla tai tuolin reunalla kaunis villapaita odottaa käyttäjäänsä, tekee tilasta elävän. Kutsun sitä "kauniiksi sotkuksi".
Verkkosivut ja brändit voivat olla vähän samanlaisia. Täydellinen, kliininen ulkonäkö ei aina vedä puoleensa. Sen sijaan aidot, inhimilliset elementit – kuvat, tarinat ja pienet persoonalliset yksityiskohdat – tekevät brändistä kiinnostavan. Se on muistutus siitä, että ihmiset eivät etsi täydellisyyttä, vaan yhteyttä ja tunnetta.
Sisustus ja brändäys – yllättävän samanlaisia
Sisustussuunnittelu on opettanut minulle paljon siitä, miten tärkeää on löytää oikea tasapaino kauneuden ja toiminnallisuuden välillä. Huone voi näyttää upealta, mutta jos et voi käyttää sitä mukavasti, koko idea menettää merkityksensä. Sama pätee verkkosivuihin ja brändeihin. Ne voivat olla visuaalisesti houkuttelevia, mutta niiden täytyy myös toimia:
Verkkosivujen täytyy olla selkeät, mutta se ei tarkoita, että niiden pitäisi näyttää tylsiltä.
Brändin ilmeen täytyy erottua, mutta sen on silti viestittävä yrityksen ydintä.
Sisältö on tärkeää, mutta se on esitettävä kauniisti ja toimivasti, jotta se huomataan.
Kun suunnittelen verkkosivustoja, ajattelen niitä vähän kuin huoneita. Jokaisella sivulla on oma tarkoituksensa, ja kaiken pitää tuntua saumattomalta kokonaisuudelta – niin visuaalisesti kuin käytännön tasolla.
Kaikki kaunis inspiroi
Rakastan nähdä kauneutta pienissä asioissa: kynttilänvalossa syksyisenä iltana, mukavassa kirjapinossa pöydällä tai siinä hetkessä, kun auringonvalo osuu ihanasti seinään. Nämä hetket muistuttavat minua siitä, että kauneus on usein yksinkertaista.
Sama ajatus näkyy myös työssäni. Olipa kyse brändin logosta, verkkosivujen layoutista tai koko yrityksen visuaalisesta ilmeestä, kaiken taustalla on harkittuja päätöksiä. Kauneus ei synny sattumalta, vaan suunnittelun ja luovuuden tuloksena. Se ei tarkoita, että kaiken pitäisi olla täydellistä – vaan että jokaisella elementillä on oma toimiva paikkansa.
Yrittäjyydessä, aivan kuten sisustuksessa, asiat eivät aina mene täysin suunnitelmien mukaan. Välillä pöydälle jää keskeneräisiä projekteja, ja jokin odottaa vielä viimeistelyä. Mutta se on osa prosessia – ja ehkä se, mikä tekee koko matkasta niin mielenkiintoisen.
Kun rakennat yritystäsi, verkkosivujasi tai brändiäsi, muista, että täydellisyys ei ole tavoite. Sen sijaan pyri aitoon ja kauniiseen kokonaisuuteen, joka tuntuu omalta. Jos kaipaat apua, olen täällä auttamassa sinua luomaan brändin ja verkkosivut, jotka toimivat ja tuovat iloa – pieni kaunis sotku sallittakoon.